Sorbonne Université - IReMUS
Bibliographie
-
1
Références et outils pour les recherches sur les stalles
-
BLOCK
Elaine C., Corpus
of Medieval Misericords: France (Turnhout,
Belgium: Brepols, 2003).The first volume of the definitive
catalogue of surviving medieval misericords. Contains detailed
iconographic descriptions. Extensive high-quality B/W illustration.
Corpus of Medieval Misericords: Iberia (Turnhout, Belgium: Brepols, 2005).
KRAUS Dorothy and Henry, Le monde caché des miséricordes, Paris, Les éditions de l'Amateur, 1986, 263 p.
BLOCK Elaine C. and BILLIET Frédéric, Lexicon for Medieval Choir Stalls (Turnhout, Belgium: Brepols, forthcoming).
BILLIET Frédéric, FRESQUET Xavier, «Musicastallis, Intérêt musicologique de la base de données des scènes musicales dans les stalles médiévales»,Jardin de musique, V,1,2008, p.23-30. -
2Iconographie musicale médiévale dans les ensembles de stalles
- «Les animaux musiciens dans les stalles médiévales européennes», Revue Reinardus, John Benjamins, 2001, p. 55-68.
- Concert imaginaire dans les stalles de la cathédrale d'Amiens, avec Gilbert Lefeuvre, Amiens, CA/CP, 1982, 50 p. +ill.
- Contribution musicologique à l'ouvrage de Jean-Pierre Denis, Histoires de choeur, Saint-Bertrand-de-Comminges Les stalles et l'orgue, Toulouse, Le Pérégrinateur, 1995.
- «Témoignages insolites dans le choeur des églises européennes (XVè-XVIè)», in : Histoire, humanisme et hymnologie, Presses universitaires de Paris -Sorbonne, 1998, p. 47-56.
- «Représentation de la musique biblique dans les stalles médiévales», Actes du colloque Bible de bois du Moyen Age, Angers, Revue Impacts, UCO, 2002.
- «L'originalité des scènes musicales dans les stalles de Rouen», Les stalles de Rouen, Rouen, PUR, 2002, p.136-146.
- «Un mobilier pour le chant: la vie musicale dans les stalles de la cathédrale d'Amiens», in: Autour des stalles de Picardie, Amiens, Encrage, 2002.
- «La représentation de la musique dans les stalles médiévales européennes»; Actes du séminaire doctoral et post-doctoral Musiques et arts plastiques? Quels rapports, Série Musique et Arts plastiques, n°2, Paris, OMF, 2000, p.9-20.
BILLIET Frédéric
-
3aIconographie musicale médiévale
ARLT, Wurf, "The 'reconstruction' of instrumental music: the interpretation of the earliest practical sources", Studies in the performance of late mediaeval music , edited by Stanley Boorman, Cambridge, 1983, p.75-100.
AUBRY, Pierre, Estampies et danses royales: les plus anciens textes de musique instrumentale du Moyen Age, 1975, 35 p.
BAGBY, Benjamin, «Imagining the Early Harp », dans DUFFIN, Ross, A Performer's Guide to Medieval Music , Indiana Press, Bloomington and Indianapolis, 2000, p. 336-44
BAINES, Anthony,
«Fifteenth century Instruments in Tinctoris De inventione et usu musicae», Galpin Society Journal , vol. 3, 1950, p.19-26
Musical Instruments through the Ages , London, 1961, 344 p.
Woodwind Instruments and their History , London, 1943, 382 p. (Medieval Wind Music, Chapter IX p.209-236).
BAINES, Francis, Musical instruments and performers of the past . Paynter, John [Editeur]; Howell, Timothy B. [Editeur]; Orton, Richard [Editeur]; Seymour, Peter [Editeur]; Companion to contemporary musical thought. London: Routledge; Vol. 2; 1992, p. 961-976.
BARBILLON Marie-Claire, Etude iconographique des instruments de musique dans les manuscrits des XIIIe et XIVe siècles, Maîtrise de Lettres classiques, Paris IV, 1982.
BARBIER, Jacques, «La représentation instrumentale dans la chanson française à la Renaissance», dans Vaccaro, Jean-Michel [Editeur]; Le concert des voix et des instruments à la Renaissance, Paris, France: Centre National de la Recherche Scientifique [CNRS]; 1995.
BEC, Pierre,
Fonction et imaginaire de la cornemuse, au Moyen-Age et à la Renaissance, Pastel: Musiques et danses traditionnelles en Midi-Pyrénées, Juin-Sept 1996. p. 26-35.
«Gigue germanique et rebebe arabe au Moyen Age: Problèmes philologiques et organologiques» dans Les cahiers de musique médiévale, 1997, p. 21-27.
Vièles ou violes? Variations philologiques et musicales autour des instruments à archet du Moyen Age: XIe-XVe siècle: Terminologie et pratique, Sapience, Paris, Klincksieck 1992,450 p.
BEDBROOK, Gérald Stares, "The Problem of Instrumental Combinations in the Middle Ages", Revue Belge de Musicologie , XXV (1971), p.53-67.
BERTHOD Sylvie, L'organologie médiévale: nouvelle méthodologie pour l'iconographie médiévale, Thèse Nouveau Doctorat, Dir. : N. Sevestre, Université de Paris IV, 1994, 311 p.
BESSARABOFF, N., Ancient European Musical Instruments , Boston, 1941, 503 p.
BILLIET Frédéric, - «Entendre le concert céleste dans les oeuvres de Gentile da Fabriano», Il mondo cortese di Gentile da Fabriano e l'immaginario musicale, Rome, Aracne editrice S.r.l., 2008.
BLADES James, "Percussion Instruments of the Middle Ages and Renaissance", Early Music , Vol. I n° 1, 1973, p. 11-18.
BOLLE, Emmanuelle, L'interprétation instrumentale au XIVe siècle : la place des instruments de musique dans les ballades de Guillaume de Machaut, Maîtrise, Paris IV-Sorbonne, 2002, dir. M. Barbe et F. Billiet.
BONICATTI, Maurizio, «Le concept de la déraison dans la tradition de la culture musicale non religieuse à l'époque de l'humanisme», in: Folie et déraison.
BORAGNO, Pierre, «Flûtes du Moyen Age: Eléments de recherche». Les cahiers de musique médiévale, 1997, p. 6-20.
BOTTÉE DE TOULMON, Auguste, «Instruments de musique en usage au Moyen Age», Revue et gazette musicale de Paris, Paris, 1838, p.497-500.
BOWLES, Edmund A.,
«A checklist of Musical Instruments in Fifteenth-Century Illuminated Manuscripts at the Bibliothèque Nationale», Notes , Second Series, vol. 30, no. 3, March 1974, p. 474-91
«A checklist of Musical Instruments in Fifteenth-Century Illuminated Manuscripts at the British Museum», Notes , Second Series, vol. 29, no. 4, June 1973, p. 694-703
«A checklist of Musical Instruments in Fifteenth-Century Illuminated Manuscripts at the Pierpoint Morgan Library», Notes , Second Series, vol. 30, no. 4, June 1974, p. 759-65
«A checklist of Musical Instruments in Fifteenth-Century Illuminated Manuscripts at the Walters Art Gallery», Notes , Second Series, vol. 32, no. 4, June 1976, p. 719-26
"A performance history of the organ in the Middle Ages", The Diapason , Vol. LXI/2 (January 1970) p.13-14.
"Haut et Bas : the Grouping of musical Instruments in the Middle Ages", Musica Disciplina VIII ( 1954 ), p.115-140.
«Iconography as a tool for examining the loud consort in the fifteenth century », JAMIS , 3, 1977, p.100-121
La pratique musicale au Moyen Age, Genève, Editions Minkoff-Lattès, 1983, 205 p.
«Musical Instruments in Civic Processions during the Middle Ages», Acta Musicologica , vol. 33, 1961, p. 147-61
"The Symbolism of the Organ in the Middle Ages: A Study in the History of Ideas," in Aspects of Medieval and Renaissance Music: A Birthday Offering to Gustave Reese , ed. J. LaRue et al., New York, 1978: 27-39.
BOYER Owens, M. "The Image of King David in Fifteenth-Century Books of Hours," Imago Musicae 6 , 1989, pp.23-38
BRAGARD (R.) et DE HEN (F.J.), Les instruments de musique dans l'Art et l'Histoire, Bruxelles, 1967, 261 p. (Le Moyen Age p.31-64).
BRANCOUR, R., Histoire des instruments de musique, Paris, 1921, 280 p.
BRIDGE, V. Musical Instruments and their Iconography in English Art, 1100-1400 , Ph.D. Dissertation, University of East Anglia.
BRIL, J. A cordes et à cris: origines et symbolisme des instruments de musique, Paris, 1982.
BROOK, B. "Musical Iconography: recent strides, future goals," Imago Musicae 4 , 1987, pp.357-360.
BROWN, Howard Mayer,
"Ambivalent Trecento Attitudes Toward Music: An Iconographical View," Music and Context. Essays for John M. Ward , ed., A. Dhu Shapiro, Cambridge, Mass., 1985, pp.79-107.
"Catalogus. A Corpus of Trecento Pictures with Musical Subject Matter, Part I," Imago Musicae 1 , 1984, pp.189-243.
"Catalogus. A Corpus of Trecento Pictures with Musical Subject Matter, Part I, Instalment 2," Imago Musicae 2 , 1985, pp.179-282.
"Catalogus. A Corpus of Trecento Pictures with Musical Subject Matter, Part I, Instalment 3," Imago Musicae 3 , 1986, pp.103-187.
"Iconography of Music," The New Grove Dictionary of Music and Musicians , vol.9, London, 1980, pp.11-18.
"Music in Trecento Wedding Processions," Acta Scientifica: Musica Antiqua 5 , Bydgoszcz, 1978, pp.467-482.
«On Gentile Bellini's Procession in the Piazza San Marco, 1496 », dans Daniel Heartz et Bonnie Wade (eds), IMS Report of the Twelth Congress , Berkeley, 1977, p.649-58
"St. Augustine, Lady Music, and the Gittern in Fourteenth-Century Italy," Musica Disciplina 38 , 1984, pp.25-65.
«The instrumentalist's repertory in the sixteenth century», dans Vaccaro, Jean-Michel [Editor]; Le concert des voix et des instruments à la Renaissance, Paris, France: Centre National de la Recherche Scientifique [CNRS]; 1995, p. 21-32.
The Middle Ages: Instruments. Collection: Performance practice: Music before 1600, Basingstoke: Macmillan, 1989, p. 15-36.
"The Renaissance: Instruments", in Brown, Howard Mayer [Editor]; Sadie, Stanley [Editor]; Performance practice: Music before 1600 . Basingstoke Macmillan; 1989, p.167-184.
«The Trecento Fiddle and its Bridges», Early Music , vol. 17, 1989, p. 308-29
"Trecento Angels and the Instruments They Play," Modern Musical Scholarship , Editor, E. Olleson, Stocksfield-Boston, 1980, pp.112-140.
"The Trecento Harp," Studies in the Performance of Late Mediaeval Music , Editor, S. Boorman, Cambridge, 1983, pp.35-73.
BROWN, Howard Mayer, et LASEELLE, Joan, Musical Iconography: A Manual for Cataloguing Musical Subjects in Western Art before 1800 , 1972
BUCKLEY, Ann [Editor ], "Hearing the past: Essays in historical ethnomusicology and the archaeology of sound". Etudes et recherches archéologiques de l'Université de Liège , 1998, 241 p.
BUCKLEY, Ann [Editor]"Music iconography: Transmission and transformation of symbolic images".Author Source: Research Center for Music Iconography Source: Music in Art [United States]; New York: City U. of New York; Vol. 23; spring-fall 1998, 100 p.
BUCKLEY A., Music-related Imagery on early christian insular Sculptures : Identification, Context, Function , Imago musicae VIII, 1991 (Libreria musicale italiana, 1995), p. 135.
BUHLE, E. Die musikalischen Instrumente in den Miniaturen des frühen Mittelatlers , vol.1: Die Blasinstrumente, Second reprint, Hildesheim, 1975 (c.1903).
BUSCH, G.C. Innsbrucker Beiträge zur Musikwissenschaft 7: Ikonographische Studien zum Solotanz in Mittelater , Editor, W. Salmen, Innsbruck, 1980.
Reviewed :
T. Seebass. Die Musikforschung 37 , 1984, p.300.
CARAPEZZA, P.E. "Regina Angelorum in Musica Picta: Walter Frye e il 'Maître au Feuillage Brodé,'" Rivista Italiana di Musicologia 10, 1975, pp.134-154.
CARSE, A., Musical Wind Instruments , London, 1939, 381 p.
CATTLIN, G. Music of the Middle Ages , I, trans. S. Botterhill, Cambridge, 1984 reprint of the Italian, 1979.
CAVE, C.J., et al. "A 13th Century Choir of Angels in the North Transept of Westminster Abbey," Archeologia 84 , 1935, pp.
CHAILLEY, J. "Les huits tons de la musique et l'éthos des modes aux chapiteaux de Cluny," Acta musicologica 57, 1985, pp.73-94.
CHARNASSÉ, Hélène, Instruments et musique instrumentale, avec la collaboration de Laurence Hellen. - Paris : Ed. du CNRS, 1986, 251 p.
CHRISTE, Y. "Nouvelle interprétation des mosaiques de Saint-Michel in Africisco à Ravenna," Rivista di Archeologia Cristiana 51, 1975, pp.107-124.
CHASTEL, André, Marcile Ficin et l'art, Genève, Droz, 1954.
CLOUZOT Martine,
« Les figures du musicien au Moyen Âge: images et discours»
Centre d'études médiévales d'Auxerre, 24-25 mai 2007
paru dans Bulletin du Centre d'études médiévales d'Auxerre , n°10
« Musique et iconographie. Autour de l'exposition Moyen Âge. Entre ordre et désordre"
Paris, Musée de la Musique, 5 avril 2004. Journée d'étude des médiévisyes de l'UMR 5594
paru dans Bulletin du Centre d'études médiévales d'Auxerre , n°8
« Les chants des oiseaux. Musiques, pratiques sociales et représentations du XIe au XVIIIe siècle». Rencontres interdisciplinaires et internationales paru dans Bulletin du Centre d'études médiévales d'Auxerre , n°11
« Les figures du musicien au Moyen Âge. Figures, discours et images»
Centre d'études médiévales d'Auxerre, 24-25 mai 2007 , paru dans Bulletin du Centre d'études médiévales d'Auxerre , n°11
« La musique, un art de gouverner. Jongleurs, ménestrels et fous dans les cours royales et princières du XIIIe au XVe siècle (France, Bourgogne, Angleterre, Empire)»
paru dans Bulletin du Centre d'études médiévales d'Auxerre , n°11
« L'Harmonie du monde», Journée d'étude au Musée de la Musique, paru dans Bulletin du Centre d'études médiévales d'Auxerre , n°7
« Figures de musiciens II. Les inventions de la musique au Moyen Âge»
Centre d'études médiévales, Auxerre, table ronde, 17-19 juin 2009
paru dans Bulletin du Centre d'études médiévales d'Auxerre , n°12
« Images des musiciens (1350-1500). Typologies, figurations et pratiques sociales», Turnhout, Brepols, 2008 (coll. «Épitome musical»).
paru dans Bulletin du Centre d'études médiévales d'Auxerre , n°12
CLOSE, D.M. "La musique dans l'art roman," Zodiaque 138, 1983, pp.2-13.
COHEN, Joel, "Peirol's vielle: Instrumental participation in the troubador repertory", Historical Performance, Vol. 3, 1990, p. 73-77.
COIGNARD, M., La musique et l'image, Paris, 1994, 211 p.
COLETTE, M.-N. "De l'image du chant au moyen âge," Musiques, signes, images. Liber amicorum François Lesure, Geneva, 1988, pp.75-82; pre-13C tropers, antiphonaries, graduals, etc.
COLLINS, P.J. The N-Town Plays and Medieval Picture Cycles: Early Drama, Art, and Music Monograph Series 2 , Kalamazoo, 1979.
COMPARETTI, P. Concerti angelici nelle "Sacre conversazioni" venete tra la fine del quattrocento e l'inizio del cinquecento: Studio iconografico e organologico , Ph.D. Dissertation, University of Milan, 1989/1990.
COOK, Randall, «The Medieval Fiddle: Reflections of a performer », dans KNIGHTON, Tess, et FALLOWS, David, Companion to Medieval and Renaissance Music , California, Berkeley/Los Angeles, 1992, p. 138-42
COUSSEMAKER, Charles Edmond Henri de, «Essai sur les instruments de musique au Moyen Age», Annales Archéologiques, 1845-1846, Paris. (1845: Tome III, p.76-88, p.147-155, p.269-282), (1846: Tome IV, p.4-39).
CUTTLER, C. "Job-Music-Christ. An Aspect of the Iconography of Job," Bulletin de l'institut royal du patrimoine artistique. Mélanges P. Coremano 15 , Brussels, 1975, pp.86-94.
CRANE, Frederic, Extant medieval musical instruments: a provisional Catalogue by Types , Iowa City, 1972.
DART, Thurston, The Interpretation of Music , London, 1984.
DAVIDSON, C.
"An Apocalypse Manuscript from York," E(arly)D(rama)A(nd)M(usic) Newsletter 6/1 , 1983, pp.3-5.
"Drama and Art: An Introduction to the Use of Evidence from the Visual Arts for the Study of Early Drama," EDAM Newsletter , 1977; supplement in spring 1982.
"The Musical Iconography of Warwickshire," EDAM Newsletter 7/2 , 1982, pp.31-35.
DAVIDSON, C. AND J. ALEXANDER. The Early Art of Coventry, Stratford-upon-Avon, Warwick, and Lesser Sites in Warwickshire: A Subject List of Extant and Lost Art Including Items Relevant to Early Drama: Early Drama, Art, and Music Reference Series 4 , Kalamazoo, Michigan, 1985.
DAVIDSON, C. AND D.E. O'CONNOR. A Subject List of Extant and Lost Art Including Items Relevant to Early Drama: Early Drama, Art, and Music Reference Series 1 , Kalamazoo, Michigan, 1978, Supplement, 1984. Reviewed:M.H. Caviness. Speculum 56, 1981, pp.114-116.
DE HERVE, Goer, «Les instruments anciens», Guide de la musique ancienne, Paris, 1986.
DESMET, Marc, «La musique instrumentale du Moyen Age: Discographie sélective.» Les cahiers de musique médiévale , 1997, p. 60-62.
DIXON, L.S. "Music, Medicine and Morals: The Iconography of an Early Musical Instrument," Studies in Iconography 7-8 , 1981-1982, pp.147-156; a mid-15C N. Italian mandora.
DOMINGUEZ RODRIGUEZ, A. "Imagenes de un rey trovador de Santa Maria (Alfonso X en Las Cantigas)," Atti del XXIV Congresso internazionale di storia dell'arte, 1979 , vol.2: Il medio oriente e l'occidente nell'arte del XIII secolo, Ed., H. Belting, Bologna, 1982, pp.229-239.
DONINGTON, R., The Instruments of Music , Great Britain, 1949, 175 p.
DOWNIE, M. The Rebec: An Orthographic and Iconographic Study , Ph.D. Dissertation, West Virginia University, Morgantown, 1981
DROYSEN, D. "Über Darstellung und Benennung von Musikinstrumenten in der mittelalterlichen Buchmalerei," Studia instrumentorum musicae popularis IV. Berich über die 4. Internationale Arbeitstagung der Study Group on Folk Musical Instruments des International Folk Music Council in Balatonalmádi, 1973 (Musikhistoriska museets skrifter 6), Editor, E. Emsheimer, pp.51-55.
DUFOURCQ, Norbert (éd.), La musique: les hommes, les instruments, les oeuvres, Paris, 1965.
DUFRENNE, S. Les illustrations du Psautier d'Utrecht. Sources et apport carolingien (Association des Publications près les Universités de Strasbourg 161), Paris, 1978. Reviewed :G. Cames. Scriptorium 34/2 , 1980, pp.326-328.: H. Kessler. The Art Bulletin 63 , pp.142-145.
DUTKA, J. Music in the English Mystery Plays: Early Drama, Art, and Music Reference Series 2 , Kalamazoo, Michigan, 1980.
EGGENBERGER, C. "Ein malerisches Werk Tuotilos? Die St. Galler Psalterillustraion der Karolingerzeit," Unsere Kunstdenkmäler 36/3 , 1985, pp.243-251.
EHLICH L., Zur Ikonographie der Querflöte im Mittelalter, Basler Jahrbuch für historische Musikpraxis VIII, 1984, p. 197-211.
ENGEL, C., Musical Instruments , London, 1908, 146 p. (European Instruments of the Middle Ages, p.83-103).
FABRICUS, U. "Musik und Musikinstrumente in Darstellungen der frühchristlichen Kunst," Festschrift für Bruno Grusnick , Neuhausen-Stuttgart, 1982, pp.54-80.
FALLOWS, David, "Performing medieval music", The Future of Early music in Britain , 1986.
FALVY, Z. "Angel Musicians on a Fourteenth-Century French Reliquary," Imago Musicae 4 , 1987, pp.229-238.
FENLON, Iain, «Music in Italian Renaissance Painting », dans KNIGHTON, Tess, et FALLOWS, David, Companion to Medieval and Renaissance Music , California, Berkeley/Los Angeles, 1992 , p. 189-209
FLEURY, Ed. H., Les instruments de musique sur les monuments du Moyen Age du département de l'Aisne, Laon, 1882.
FERNANDEZ-LADEDRA, Iconografía musical de la Catedral de Pamplona (Música en la Catedral de Pamplona), Pamplona, 1985.
FORD T. and GREEN A., RIdIM/RCMI inventory of musical iconography, no.3 (New York, 1988).
FOSTER, G. The Iconology of Musical Instruments and Musical Performance in Thirteenth-Century French Manuscript Illuminations , Ph.D. Dissertation, City University of New York, 1977.
FRAPPIER, J. "Orphée et Proserpine ou la lyre et la harpe," Mélanges de langue et de littérature médiévale offerts àPierre Le Gentil, Professeur à la Sorbonne, par ses collègues, ses élèves et ses amis, Paris, 1973, pp.277-294.
FULTON, Cheryl Ann, «Playing the Late Medieval Harp», dans DUFFIN, Ross, A Performer's Guide to Medieval Music , Indiana Press, Bloomington and Indianapolis, 2000, p. 345-54
GARNIER, François,
Thesaurus iconographique: système descriptif des représentations. Paris : Le Léopard d'or, 1984. ISBN 2-86377-03202.
"Le langage de l'image au Moyen Age" 2 tomes ("Signification et Symbolique"et "Grammaire des gestes"), Paris, le Léopard d'or, 1989.
L'âne à la lyre, Paris, Le léopard d'or, 1988, 204 p.
GAUTHIER, M.M. "Danseuses et musiciens dans les arts préciuex au moyen âge," Romanico padano, Romanico europeo, Parma, 1982, pp.77-88.
GENOVESI, Ezio et DELLA PORTA, Pier Maurizio, «The figure of the shepherd-musician from the late Middle Ages to the Renaissance: some iconographical examples from Central Italy », Imago Musicae , 7, 1990
GÉROLD, Théodore, Les instruments de musique au Moyen Age, Strasbourg, 1928.
GEIRINGER, K., Instruments in the history of western music , Great Britain, 318 p. (The Middle Ages pp.42 62, Ars Nova and early Renaissance pp.63-89).
GEIRINGER, K, Der Flankenwirbelinstrumente in der bildenden Kunst der Zeit zwischen 1300 und 1550: Wiener Veröffentlichungen zur Musikwissenschaft 17 , (Revised version of the author's thesis: Wien, 1923), Tutzing, 1979.
GHISI, F. "Danza e strumenti musicali nella pittura senese del trecento," L'Ars Nova italiana nel trecento , Certaldo, 1977, pp.83-104.
GHISI, F "An Angel Concert in a Trecento Sienese Fresco," in Aspects of Medieval and Renaissance Music: A Birthday Offering to Gustave Reese , ed. J. LaRue et al., New York, 1978: 308-313.
GIESEL, H. Kölner Beiträge zur Musikforschung 94: Studien zur Symbolik der Musikinstrumente im Schrifttum der alten und mittelalterlichen Kirche von den Anfängen bis zum 13. Jahrhundert , Regensburg, 1978.
GILBERT, Adam, «Bagpipe », dans DUFFIN, Ross, A Performer's Guide to Medieval Music , Indiana Press, Bloomington and Indianapolis, 2000, p. 399-411
GRAMIT, D. "The Music Paintings of the Cappella Palatina in Palermo," Imago Musicae 2 , 1985, pp.9-49.
GREEN, Robert, «Symphonia », dans DUFFIN, Ross, A Performer's Guide to Medieval Music , Indiana Press, Bloomington and Indianapolis, 2000, p. 325-29
GREENBERG, Noah, "Early Music Performance Today", Aspects of Medieval and Renaissance Music (éd. J. La Rue), New York, 1996, pp.314-318.
GRIMSON, K.S. An Original Interpretation of the Cluny III Ambulatory Capitals: Paradise Present in a Mansion of God , Ph.D. Dissertation, University of North Carolina at Chapel Hill, 1983.
GROPPENGIESER, H. "Sänger und Sirenen: Versuch einer Deutung," Archäologischer Anzeiger 4 , 1977, pp.582-610.
GUI, V. "La musica nella Divina Commedia," Manifesti di attivita culturale , 1954, pp.19ff.
GUILLOT, G. "La représentation des instruments de musique dans l'art roman," Annales de l'Académie de Mâcon 53, 1976, pp.15-24.
GUIZZI, F. "Informazione e suggestione nell'iconografia musicale del medioevo," Iconografia musicale in Umbria tra XII e XIV secolo. Assisi, 5-12 settembre, 1984 , Ed., P.M. Della Porta and E. Genovesi, Exhibition Catalogue, Assisi, 1984, pp.8-11.
GÜNTHER, Ursula, "Fourteenth-century music with texts revealing performance practice", Studies in the performance of late mediaeval music , edited by Stanley Boorman, Cambridge, 1983, p.253-266.
GÜNTHER, Ursula, "Les anges musiciens et la messe de Kernascléden," Les sources en musicologie. Actes des journées d'études de la Société française de musicologie, 1979, Paris, 1980, pp.109-136. Reviewed: A. Mussat. Bulletin monumental 142/3, 1985, pp.195f.
HAINE, Malou, «les disciplines annexes de l'organologie». Source: Annales d'histoire de l'art et d'archéologie [France]; Vol. VI (1984) p.65-68.
HAMBURGER, J. "The Waddesdon Psalter and the Shop of Jean Pucelle," Zeitschrift für Kunstgeschichte 44 , 1981, pp.243-257.
HAMMERSTEIN R., Diabolus in musica. Studien zur Ikonographie der Musik im Mittelalter , Berne, Francke Verlag, 1974.
HARRAN, Don, «En inversant le processus historique: la «Renaissance» de la musique instrumentale au Moyen Age». Le concert des voix et des instruments a la Renaissance. Paris, France: Centre National de la Recherche Scientifique [CNRS]; 1995, p. 33-38.
HARRISON, Frank, "Tradition and innovation in Instrumental Usage 1100-1450", Aspects of Medieval and Renaissance Music (éd. J. La Rue), New York, Norton, 1996, p.319-335.
HARRISON, F. AND RIMMER, J., European Musical Instruments , London, 1964.
HASSELMAN, Margaret, "Mimesis and Woodwind articulation in the fourteenth century", Studies in the performance of late mediaeval music , edited by Stanley Boorman, Cambridge, 1983, p.101-107.
HAYES, G., "Musical Instruments", The New Oxford History of Music - III, Ars Nova and Renaissance - 1300-1540 , London, 1960, 565 p., p.466-502.
HIPKINS, A.J. AND GIBB, W., Musical Instruments, Historic, Rare and Unique , Edinburg, 1888.
HOMO-LECHNER, Catherine,
«L'archéologie musicale: De l'objet archéologique à son expérimentation». Lafargue, Veronique [Editor]; Livljanic, Katarina [Editor]; Les cahiers de musique médiévale. 2 (1997): Des instruments pour les musiques du Moyen Age. 1997.
Sons et instruments de musique au Moyen Age: archéologie musicale dans l'Europe du VIIe au XIVe siècles, Paris, 1996.
Les cordophones dans l'Occident médiéval du VIe au XIIe siècle. Essai de paléo-organologie, Paris, Université Paris I - Sorbonne, 1991, thèse de doctorat, 2 vol. dactyl.
Lexique des instruments de musique, in: Guide de la musique du Moyen Age et de la Renaissance, Paris, Fayard.
HOTTOIS Isabelle (Dir.), L' iconographie musicale dans les manuscrits de la Bibliothèque Royale Albert Ier : catalogue de l'exposition /. - Bruxelles : Bibliothèque Royale Albert Ier, 1982. - XIV, 173, [40] S. : Ill.
HUGLO, Michel, "Organology and medieval iconography". Source: Annales d'histoire de l'art et d'archéologie [France]; Vol. III (1981) p.97-113.
HUOT, Sylvie, "Voices and instruments in Medieval French Secular Music : On the use of literary texts as evidence for performance practice", Musica Disciplina vol. 43, 1989, p.63-113.
HUYNH, Michel, «Les instruments de musique de Pierre Revoil et d'Alexandre-Charles Sauvageot», Revue du Louvre et des Musées de France, Vol. 47, 1997, p. 47-57.
JONES, Lewis, «Fourteenth- and Fifteenth-century keyboard music », dans KNIGHTON, Tess, et FALLOWS, David, Companion to Medieval and Renaissance Music , California, Berkeley/Los Angeles, 1992, p. 131-4
JONES, Sterling, «Rebec », dans DUFFIN, Ross, A Performer's Guide to Medieval Music , Indiana Press, Bloomington and Indianapolis, 2000, p. 317-24
KREITNER, K., "Instrumentation and Orchestration: Middle Ages and Renaissance", New Grove, 12, Dictionary of Music and Musicians , edited by Stanley Sadie, p.405.
LAFARGUE Véronique, LIVLJANIC Katarina, «Des instruments pour les musiques du Moyen Age», Les cahiers de musique médiévale n°2, Publication du Centre de Musique Médiévale de Paris, Paris, 1997.
LEFEUVRE Gilbert, Les instruments de musique dans la vie quotidienne de la Picardie au XVIe siècle, Thèse de troisième cycle, dir. E. Weber, Université de Paris IV-Sorbonne, 1985, 4 tomes.
LITTERICK, Louise, « Performing Franco-Netherlandish Secular Music of the Late Fifteenth Century: Texted and Untexted parts in the Sources », Early Music , vol. 8, 1980, p. 474-85
LITTERICK, Louise, "Vocal or instrumental? A methodology for ambiguous cases". Vaccaro, Jean-Michel [Editor]; Le concert des voix et des instruments a la Renaissance. Paris, France: Centre National de la Recherche Scientifique [CNRS]; 1995, p. 157-178.
MARSHALL, Kimberly, Iconographical Evidence for the Late Medieval Organ in French, Flemish and English Manuscripts , 2 volumes, New York, 1989
MARSHALL, Kimberly, «Organ », dans DUFFIN, Ross, A Performer's Guide to Medieval Music , Indiana Press, Bloomington and Indianapolis, 2000, p. 412-30 MARCHESIN, I., L'image Organum , Paris, Brepols, 2000, 250 p.
MARCUSE, S., A survey of musical instruments , London, 1975, 863 p.
MARCUSE, S., Instruments : a comprehensive dictionary, USA, 1964, 608 p.
MATTE, Catherine, MATTE, Jean-Luc, «Fréquences d'apparition des bourdons d'épaule au Moyen-Age», Anuario da gaita, Vol. 10; 1995, p. 66-71.
MATTE Catherine et Jean-luc, Iconographie de la cornemuse, inventaire des représentations conservées en France, Metz, 1987-90, 1200 références
MAUND, Peter, «Percussion », dans DUFFIN, Ross, A Performer's Guide to Medieval Music , Indiana Press, Bloomington and Indianapolis, 2000, p. 442-7
McGEE, Timothy, Medieval and Renaissance music, A Performer's guide , Toronto, 1985.
McGEE, Timothy., Sound of medieval Song , Oxford, 1998.
McKINNON, James W., « Fifteenth-century northern book painting and the a cappella question: an essay in iconographical method » dans Stanley Boorman (ed.), Studies in the Performance of Late Medieval Music , Cambridge, 1983, p. 1-18
MEEUS, Nicolas, «Tessitures d'orgues au Moyen Age: une étude préliminaire», Revue Belge de Musicologie ,Vol. XXXIV-XXXV (1980-81) p.61-71.
MICHAUD-PRADEILLES, Catherine, L'organologie. [Organology.] Que sais-je? Source: Vol. 2113, (Paris: PUF, 1983) 128 p.
MIRIMONDE, A.P., Remarques sur l'iconographie musicale, in : tome LI, n° 1, 1965.
MONTAGU, Jeremy., The World of Medieval and Renaissance Musical Instruments , Londres, David & Charles, 1981.
MONTAGU, Jeremy, « Was the Tabor Pipe always as we know it? », Galpin Society Journal , vol. 50, 1997, p.16-30
MUNROW, David, Instruments of the Middle Ages and Renaissance , London, 1976, Paris, Hier & demain, 1979, 96 p.
MYERS, Herbert,
«Flutes », dans DUFFIN, Ross, A Performer's Guide to Medieval Music , Indiana Press, Bloomington and Indianapolis, 2000, p. 376-83
«Harp », dans DUFFIN, Ross, A Performer's Guide to Medieval Music , Indiana Press, Bloomington and Indianapolis, 2000, p. 330-5
«Psaltery and Dulcimer », dans DUFFIN, Ross, A Performer's Guide to Medieval Music , Indiana Press, Bloomington and Indianapolis, 2000, p. 440-41
«Reeds and Brass », dans DUFFIN, Ross, A Performer's Guide to Medieval Music , Indiana Press, Bloomington and Indianapolis, 2000, p. 384-98
«String keyboards », dans DUFFIN, Ross, A Performer's Guide to Medieval Music , Indiana Press, Bloomington and Indianapolis, 2000, p. 431-39
OWENS, Margaret, Musical subjects in the Illumination of Books of Hours from Fifteenth Century France and Flanders , Thèse de doctorat (PhD diss.), University of Chicago, 1987
PACAUT Marcel, L'iconographie chrétienne, Paris, PUF, 1962, QS n°553.
PAGE, Christopher,
"Early 15th-century instruments in Jean de Gerson's Tractatus de canticis", Early Music , July, 1978, p. 339-49
"Fourteenth-century instruments and tunings: A treatise by Jean Vaillant?"(Berkeley, MS 744) dans Page, Christopher, Music and instruments of the Middle Ages: Studies on texts and performance . Aldershot:Variorum; 1997, p. 17-35.
"Jerome of Moravia on the rubeba and the viella"in Page, Christopher; Music and instruments of the Middle Ages: Studies on texts and performance. Aldershot:Variorum; 1997, p. 77-98.
"Jerome of Moravia's third viella tuning: Jongleurs and the old French clerics."in Page, Christopher Music and instruments of the Middle Ages: Studies on texts and performance . Aldershot:ariorum; 1997, p. 83-96.
"String-Instrument making in Medieval England and some Oxford Harpmakers, 1380-1466", GSJ , vol. 31, May, 1978, p. 44-67
"The medieval organistrum and symphonia. II: Terminology in Page, Christopher; Music and instruments of the Middle Ages: Studies on texts and performance . Aldershot :Variorum; 1997, p. 71-87.
"The 15th-century lute: new and neglected sources", Early Music , vol. 9, 1981, p. 11-21
"The Performance of Songs in Late Medieval France: a new source", Early Music X, London, 1982, p.441-450.
Voices and Instruments of the Middle Ages , London, 1987.
PAGE, Christopher, and JONES, Lewis, «Four more 15 th -Century Representations of Stringed Keyboard Instruments», GSJ , vol. 31, May, 1978, p. 151-55
PANUM, Hortense, The stringed instruments of the Middle Ages, their origin and development , New York: Da Capo, 1971, 519 p.
PARKER, Ian, "The performance of troubadour and trouvere songs: some facts and conjectures", Early Music , Vol. V/2 (April 1977) p.185-207.
PERES, Marcel [Preface] et RAULT, Christian [Director] Instruments a cordes du Moyen Age, Fondation Royaumont; Centre Européen pour la Recherche et l'Interprétation des Musiques Médiévales. Rencontres a Royaumont, 11, Paris, France: Creaphis 1999; 203 p.
PANOFSKY, Erwin, Essai d'iconologie, Oxford University Press, 1939, 394 p.
PESTELL, Robert, "Medieval art and the performance of medieval music", Early music XV-1, fév. 1987, p. 57-68.
PIRRO, André, Remarques sur l'exécution musicale de la fin du XIVe siècle au milieu du XVe siècle, Paris, 1930.
POLK, Keith,
Brass instruments in art music in the Middle Ages , Cambridge: Cambridge U., 1997. p. 38-50.
«The recorder and recorder consorts in the fifteenth century », dans D. Lasocki (ed.), Musique de Joye , Utrecht, 2005, p.17-29
«The Trombone, the slide trumpet, and the ensemble tradition of the early Renaissance», Early Music , vol. 17, 1989, p. 389-97
«Vedel und Geige - Fiddle and Viol: German String Traditions in the Fifteenth Century», JAMS , vol. 42, 1989, p.504-46
PRIZER, William F, «Instrumental music/instrumentally performed music ca. 1500: The genres of Paris», Bibliotheque nationale, Ms.Res. vm. 7 676. in Vaccaro, Jean-Michel [Editor]; Le concert des voix et des instruments à la Renaissance, Paris, France: Centre National de la Recherche Scientifique [CNRS]; 1995, p. 179-198.
PRIZER, William, «Lutenists at the Court of Mantua in the Late Fifteenth and Early Sixteenth Centuries», Journal of the Lute Society of America , vol. XIII, 1980, p.5-34
RAULT Christian, L'organistrum. Les origines de la vielle à roue, Paris, Aux amateurs de livres, 1985.
RAVENEL Bernard, Vièles à archet et rebecs en Europe au Moyen Age - définition des archétypes en vue de leur reconstitution - Thèse de Doctorat d'Etat, Université de Strasbourg II ,1982, 4 tomes.
RAVENEL Bernard, Les instruments médiévaux, l'iconographie et la pratique instrumentale - Actes du premier symposium de Bâle, Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis , VIII, 1984.
RAVENEL, Bernard, «Instruments à cordes frottées et pincées d'après les manuscrits médiévaux conserves en Lorraine». Peres, Marcel [Preface]; Rault, Christian [Director]; Instruments à cordes du Moyen Age, Paris, France: Creaphis; 1999, p. 167-183.
REANEY, Gilbert, "The Performance of Medieval Music", Aspects of Medieval and Renaissance Music , New York, 1996, p.704-722.
REANEY, Gilbert, "Voices and Instruments in the works of Guillaume de Machaut", Revue Belge de Musicologie Vol.X, fasc. 1/2,p.3, et fasc 3 /4 p.93. 1956.
REMNANT, M., "A medieval gittern", Music and civilization, the British Museum Yearbook 4 , London, 1980, 247 p, p.83-134.
REMNANT, Mary, English Bowed Instruments from Anglo-Saxon to Tudor Times , Oxford, 1986
reviewed: Chrisopher Page, Early Music History , vol. 7, 1987, p.243-48
RIMMER J., The Irish Harp , Cork, Irish Cultural Relations Committee, 1969.
RIMMER J., Tabor Pipes from Aardendurg and Goedereede : some musical Implications, Berichten van de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodenmonderzoek (R.O.B.), 1979, 29e année, p. 527-535.
RIOT, Claude, Chants et Instruments: trouveurs et jongleurs au Moyen Age, Paris, Rempart,1995, 118p.
RICCI J.,Catalogue raisonné de l'iconographie des instruments à cordes frottées, d'après les manuscrits du IXe au XIIIe siècle, dans les Bibliothèques parisiennes, D.E.S., Paris, 1959.
ROKSETH, Yvonne, La musique d'orgue au XVe siècle et au début de XVIe, Paris, 1930
ROKSETH, Yvonne, "The instrumental music of the Middle Ages and early sixteen century", The New Oxford History of Music
ROKSETH Yvonne, «Une source peu étudiée d'iconographie musicale (Ivoires sculptés)», in: Revue de Musicologie, tome XIV, Paris, 1933.
ROOLEY, Anthony, Renaissance attitudes to performance: A contemporary application , Paynter, John [Editor]; Howell, Timothy B. [Editor];Orton, Richard [Editor]; Seymour, Peter [Editor]; Companion to contemporary musical thought. London: Routledge; Vol. 2; 1992
ROWLAND-JONES, Anthony, «Iconography in the history of the recorder up to c.1430 », Early Music , November, 2005, p. 557-74 et Early Music , February, 2006, p. 3-27
SACHS C., The History of Musical Instruments , New York, Norton, 1940.
SACHS C. & HORNBOSTEL E.M. von, Systematik der Musikinstrumente. Eine Versuch, Zeitschrift für Ethnologie XLVI, 1914, p. 553-590 (trad. angl. Galpin Society Journal XIV, 1961, p. 3-29).
SCHAIK, Martin van, The harp in the Middle Ages: The symbolism of a musical instrument . Amsterdam: Rodopi, 1992, 245 p.
SEEBASS T., Musikdarstellung und Psalterillustration im früheren Mittelalter, Berne, Francke Verlag, 1973, 2 vol.
SOTHCOTT, J., "Performing the music of the medieval minstrels", Early music , III-3, New Zealand, sept. 1987, p. 19-23
SPRINGFELS, Mary, «Vielle after 1300 », dans DUFFIN, Ross, A Performer's Guide to Medieval Music , Indiana Press, Bloomington and Indianapolis, 2000, p. 302-16
STAITI, Nico, «Satyrs and Shepherds: Musical Instruments within Mythological and Sylvan Scenes in Italian Art », Imago Musicae , 7, 1990
TEVIOTDALE, Elizabeth C., «Music and pictures in the Middle Ages », dans KNIGHTON, Tess, et FALLOWS, David, Companion to Medieval and Renaissance Music , California, Berkeley/Los Angeles, 1992, p. 179-88
TINDEMANS, Margriet, «Vielle before 1300 », dans DUFFIN, Ross, A Performer's Guide to Medieval Music , Indiana Press, Bloomington and Indianapolis, 2000 , p. 293-301
TRANCHEFORT, F.R., Les instruments de musique dans le monde, Paris, Seuil, 1980, Tome I, 293 p., Tome II, 252 p.
TRAVERS, E., Les instruments de musique au XIVe siècle d'après Guillaume de Machaut, Paris, 1882, 41 p.
VACCARO, Jean-Michel, Le Concert des Voix et des Instruments à la Renaissance: Bilan et perspectives, Vaccaro, Jean-Michel [Editor], Paris, France: Centre National de la Recherche Scientifique [CNRS]; 1995, p. 697-704.
VENDRIES Christophe, Instruments à cordes et musiciens dans l'Empire Romain. Etude historique et archéologique (II siècle av. J.-C. / V siècle apr. J.-C.), L'Harmattan, Paris 1999, p. 10.
WEBER, Rainer, «Recorder finds from the Middle Ages, and results of their reconstruction», GSJ , vol. 29, 1976, p.35-41
WELKER, Lorenz, «Wind Ensembles in the Renaissance », dans KNIGHTON, Tess, et FALLOWS, David, Companion to Medieval and Renaissance Music , California, Berkeley/Los Angeles, 1992, p. 146-53
WHITALL, David, The Wind Band and Wind Ensemble before 1500 , Northridge, CA, 1982
WILKINS, Nigel, Music in the Age of Chaucer , Cambridge, 1979.
WINTERNITZ, Emanuel, Musical Instruments of the Western World , New York, 259 p.
WINTERNITZ Emanuel, Musical instruments and their symbolism in western art , New-Haven, Yale University Press, 1979, 250 p., 221 ill.
WINTERNITZ, Emanuel, «On angel concerts in the 15 th century: a critical approach to realism and symbolism in sacred painting», MQ , 49, 1963, p.450-63
WITTMER, Charles, Les Instruments de musique à la Cathédrale de Strasbourg aux XIIIe et XIVe siècles, (La musique en Alsace hier et aujourd'hui), Strasbourg, Istra, 1970
WOODFIELD, Ian, The Early History of the Viol , Cambridge, 1984
WRIGHT, Laurence, «The medieval gittern and citole: a case of mistaken identity», Galpin Society Journal , vol. 30, 1977, p.8-42
WRIGHT, R., Dictionnaire des instruments de musique, Etude de lexicologie, Londres, 1941.
YOUNG, Crawford, «Lute, Gittern and Citole», dans DUFFIN, Ross, A Performer's Guide to Medieval Music , Indiana Press, Bloomington and Indianapolis, 2000, p. 355-75
-
3bTraités médiévaux liés à l'organologie
AGRICOLA Martin,
Musica instrumentalis Deudsch , Wittenberg, 1521. traduit par William E. Hettrick, Cambbridge Univertsity Press, 1994, 194 p.
GANASSI S., Opera intitola Fontegara, Venise, 1535.
GROUCHY Jean de, De Musica, vers 1300, traduit en anglais et publié par A. SEAY, Colorado College Music Press, USA, 1967.
MERSENNE Marin, Harmonie universelle contenant la théorie et la pratique de la musique. Paris, 1636. Ed. fac-simile de l'exemplaire conservé à la Bibliothèque des Arts et Métiers et annoté par l'auteur, Paris, CNRS, 1965.
MORAVIE Jérôme de, De Scientia artis musicae, 1274, publié par Dom Gerbert in Scriptores ecclesiastici de musica sacra potissimum, 1784. Traduit partiellement en français par PERNE M., article "Sur un manuscrit du XIIIe siècle", in: Revue Musicale, FETIS, 1827. En latin Scriptorum de Musica medii aevi, de COUSSEMAKER, Paris, 1865. Lire aussi: Jérôme de MORAVIE Un théoricien de la musique dans le milieu intellectuel parisien du XIIIe siècle, Rencontres de Royaumont, éditions Creaphis, 1992, 148 p.
PHILIBERT Jambe de fer, Epitome musical, Lyon, 1556.
PRAETORIUS Michael, Syntagma musicum , vol. II, De organographia, 1619. Reprint Kassel, Bärenreiter, 1929.
SALOMON Elie, Scientia seu doctrina musicae artis, 1274, publié par Dom Gerbert in Scriptores ecclesiastici, T. III, 1784.
TINCTORIS Johannes, De inventione et usu musicae, 1484, édité par K. WEINMANN. Johannes Tinctoris und sein unbekannter Traktat, Regensburg, 1917.
TINCTORIS Johannes, Terminorum Musicae Diffinitorum, 1475.
TRICHET, P., Traité des instruments de musique (vers 1640), Neuilly sur Seine, 1957.
VIRDUNG Sébastien, Musica Getutscht, Bâle, 1511, traduit et commenté par Christian MEYER - Thèse de 3ème Cycle, Strasbourg, directeur de thèse M. HONEGGER- Paris, édité par CNRS, 1980.
ZWOLLE Henri-Arnault de, Traité des instruments, instruments de musique du XVe siècle, Paris, Picard, 1932. Lire aussi: LE CERF G. et LEBANDE E.,
Les traités d'Arnault de Zwolle et de divers anonymes,
Paris, 1932.
-
4a
Bibliographie générale sélective relative aux stalles médiévales : études iconographiques
-
Collection Profane Arts in the Middle Age
(Brepols) Dir: Frédéric BILLIET, Paul Hardwick
N°1 : Medieval - English Comed, Sandra M. Hordis and Paul Hardwick (ed), (Turnhout:
Brepols, 2007).
"Le Monde et le moine, essai d'interprétation des stalles de l'église de Gassicourt, Yvelines", Bulletin archéologique du Comité des Travaux Historiques et Scientifiques, Paris, éditions du CTHS, 2003, p. 43-79.
"Le motif de la boule-aux-rats dans la sculpture et la peinture (XV°-XVI° siècles)", Reinardus, Brian J. Levy et Paul Wackers éd., vol. 14, Amsterdam, John Benjamins, 2001, p. 39-54.
«Les images du monde dans les stalles aux XV° et XVI° siècles », L'Art Sacré n°12, actes du colloque de l'association Rencontre avec le Patrimoine Religieux, Vendôme, 1999, p. 31-46.
Misericords: Hidden Mirrors of Medieval Life . A series of 5 videotapes, each 30 minutes 1992. Distributed by film division of the Museum of Modern Art of New York. I: Introduction; II: The Mirror of Nature; III: The Mirror of Instruction; V: The Mirror of Morality; V: The Mirror of History
« Liturgical and Anti-liturgical Elements on Medieval Choir Stall Carvings » , in C. Horihan ed, The word, the Image, the Object: Art in the service of the Liturgy. The Index of Christian Art, Princeton University Press, 2002.
« Dance Macabre on a Misericord », avec Kenneth VARTY The Profane Arts V:2, Automne, 199
« Bell the Cat and Gnaw the Bone: Animals and Proverbs on Misericords » , Renardus IV. 1991.
« The Devil at Saint-Katharine's » , The Profane Arts II:2. Automne, 1994.
« Half Angel Half Beast: Images of Woman on Misericords » , Renardus V. juin, 1992.
« Hell under the Seats of the Choir Stalls » , Matsubara, H., S. Suzuki, N. Fukumoto, N. Harano Les Animaux dans la littérature . Tokyo, Japon, Keio University Press, 1997. pp 73-103.
« A Hidden Pageant from the Middle Ages » , New York Times Travel Section. Dec. 30,1984.
« Judaic Images on Medieval Misericords », Renardus VIII, Sept, 1995.
« The Pastimes of Medieval Children and Their Elders » , Romance Language Annual II. Purdue Research Foundation, 1991.
« Physical and Social Inversions in the Topsy-Turvy World » . The Profane Arts VII:1, Printemps, 1998. pp. 8-28.
« Proverbs on Choir Stalls in the Rhineland » , The Profane Arts V:1, Printemps, 1996. pp. 245-45.
« Rural and Urban Occupations on Misericords » , Romance Language Annual III. Purdue Research Foundation. juin, 1992.
« The Triple Head Motif in Medieval Art and Literature » , Renardus X. Sept 1997
BETHMONT-GALLERAND Sylvie,
BLOCK, E. C.,
BORCHEGRAVE D'ALTENA, Oeuvres de nos imagiers romans et gothiques, Bruxelles, 1944.
COURTENS A., Les stalles sculptées du XIVe au XVIe siècle, in :Gazette des Beaux-Arts, septembre 1962, p. 317-326.
LEME-HEBUTERNE Kristiane, «Les animaux à travers les stalles, reflets des comportements humains?», Reinardus, Annuaire de la Société Internationale renardienne, vol. 14, 2001.
«Le costume au début du XVIè siècle, à travers les stalles de la cathédrale d'Amiens», Bulletin de la Société des Antiquaires de Picardie, n°643, 4ème trimestre 1996, p.313-340.
«Sources de l'iconographie des miséricordes ou quelques problèmes d'interprétation», Autour des stalles en Picardie et Normandie, (Actes du Colloque organisé en 1999), Encrage Editeur, Amiens, 2001, p. 167-182.
«Quelques ensembles de stalles à représentations religieuses», Stalles et miséricordes, spiritualité et truculences, Art Sacré, Cahiers de Rencontre avec le patrimoine Religieux, n°12, octobre 2000, p. 67-82.
RASCON Maximo - CABEZAS Norberto, El Coro de la catedral de Leon , Leon, Edilesa, 1994, 191 p.
- Oeuvres de nos imagiers romans et gothiques. Bruxelles, 1944.
- « Notes pour servir à l'étude des stalles en Belgique », Annales de la Société royale d'archéologie de Bruxelles 41:231-258. 1937.
- Les stalles de l'église Saint-Sulpice à Diest, Bruxelles, 1939.
- Le genre satirique, fantastique et licencieux dans la sculpture flamande et Wallone, Paris, 1910.
- « Les miséricordes satiriques belges », Revue de l'Art chrétien, 1910, pp. 173-182.
- Das Chorgestuhl des Kolner Domes. Neuss: Verlag Neusser Drukerei und Verlag GmbH, 1987.
- Das Chorgestuhl: Meisterwerke des Kolner Domes 3, Koln, 1993.
- Misericords in the Rhineland: Images of Medieval Life. R.D. Shelden Inc. Michigan, 1996
- Das Chorgestül im Ulmer Mûnster, Ulm, Armin Vaas Verlag, 1994, 49 p.
- Die Chorgestuhle des Mittelalters, Heidelberg, 1931.
- Die gotischen chorgestuhl Schwabens, Heidelburg, 1923.
- Misericords in Paris and the Oise Valley Hull University Press
- "The Misericords of Saint-Martin-aux-Bois": The Profane Arts VI:1, Spring, 1997. pp. 26-38.
- "Reading the Choir Stalls of Saint-Claude", The Profane Arts IV:2, Automne, 1995, pp. 35 -60.
- Les stalles de Jehan de Vitry, Lyon: 1984.
- La destruction des stalles de Saint-Claude, Monuments Historiques 153, Oct.1987: 67-69.
- « L'église et les stalles de Saint-Martin-aux-Bois », Bulletin de la Société des Antiquaires de Picardie, n°662, 3ème trimestre 2001, p. 147-176.
- « Les stalles de la cathédrale d'Amiens », les Cahiers de Conques (Actes du
- Colloque « Le Miroir des Miséricordes », n°2, Mars 1996, p. 205-234.
- « Les stalles de la cathédrale d'Amiens », Fasti Ecclesiae Gallicanae, 1, Diocèse d'Amiens, Brépols, 1996, p. 17-20.
- « Stalles de Haute-Normandie », Etudes Normandes, n°3, 1994 (p. 21 à 42).
- « Le Rôle joué par les chanoines des chapitres cathédraux dans la construction et la conservation de leurs stalles : à partir de l'exemple de la cathédrale de Rouen », Chapitres et Cathédrales en Normandie (Actes du 31è Congrès des Sociétés Historiques et Archéologiques de Normandie), Caen, 1997, p. 479-490.
- Animal Carvings in British Churches, Cambridge, 1938.
- Misericords: Medieval Life in English Woodcarving, London, Penguin Books, 1954.
- Eine Studiezu der stilgeschichtlichen Entwicklung englischer Misericordien im 13. Und 14 Jahrhundert, Phil. Diss. Wien, 1972.
- English misericords of the 13th and 14th century and their relationship to manuscript illuminations, J. Warburg and Cortauld Inst XXXVIII, 1975 pp 97-108.
- The World Upside-down, English Misericords, London, Harvey-Miller Publishers, 1997, 192 p.
- Koorbanken in Nederland, Gothiek I en II, Amsterdam et Bruxelles, 1948 et 1949.
- Gothic Choir-stalls in the netherlands, Amsterdam, Elsevier, s.d.
- Misericorde-Reeks: Haarlem, de Grote of Sint Bavokerk, Buijten & Schipperheijn, Amsterdam, 1972.
- Misericorde-Reeks: II: Bolsward de Martinikerk, Amsterdam, 1974.
- Misericorde Reeks III; Breda: de koorbanken van de Grote of Lieve Vrouwekerk, Amsterdam, 1983.
- Misericorde-reeks: Sittard, de koorbanken van de Si. Petruskerk, Venlo, n.d. .
- Misericorde-Reeks: WeertWederweert, Venlo, n.d.
- De nederlandse koorbanken tijdens gothiek en renaissance, Amsterdam, 1937.
- Koorbanken, koorhekken en kansels, Amsterdam, 1946.
Belgique
ABRAM, A. « Misericords in the Cathedral Church of Saint-Sauveur Bruges », Archeological Journal 72, 1915.
BORCHEGRAVE D'ALTENA,
HANNES, P., De koorbanken van de Sint-Catharinakerk in Hoogstraten, Hoogstraten, 1988.
MAETERLINCK, LOUIS.
REEKSMAN, PAUL, Een Bezoek aan de collegiale Sint-Pieterskerk te Leuven, Leuven,1989.
VUYLSTEKE, Bea, Kunstschatten van de St. Sulpitiuskerk, n.d.
Suisse
BACH, Eugene, "Lausanne Cathedral", Bull Mon., 1952, La Suisse Romande.
CHARLES Corinne, Les stalles de Genève au XVe siècle, Thèse de Doctorat, sous la direction du Professeur Wirth, Université de Genève, juillet 1994, 2 tomes.
DEONNA, W., "Le mobilier de la cathédrale Saint-Pierre de Genève", Genava XXVIII : 52 -128, 1950.
GANZ, Paul, T. Seeger, Das Chorgestuhl in der Schweiz, Frauenfeld, 1946.
SCHEUBER, Joseph, Die mittelalterlichen Chorgestuhle in der Schweitz, Strassburg: Heintz und Mindel, 1910.
STRUB, Marcel, Stalles fribourgeoises, Fribourg, 1976.
WUTHRICH, L., Dirie und Intuition. Bemerke Malerelen am chorgestuhl des Sachinger Munsters, Schweitz Archeol Kustwiss 1975 32 no/85-89.
Allemagne
APPUHN, H., Die Stiftskirche St. Johannes in Cappenberg. Grosse Baudenkmaler
BUSCH, Rudolf, Deutches Chorgestuhl in sechs Jarhunderten Hildesheim und Leipzig, 1928.
BAYER, Gunther, St. Martin: Memmingen, Memmingen, 1983.
BAUER, K., Das hochaltar und das gestuhl der Klosterkirche zu Blaubeuren, Blaubeuren, 1895.
BECK-GOHLICK, Maria, Die mittelaltarlichen kirchengestuhle in Westprussen und Danzig, Estergard, 1961.
BERGMANN, Ulrike.
-
BLOCK, Elaine C.,
DANNHEIMER, Herman, Die Chorshranken von Ilmmunster
ESCHWEILER, Jacob, Das Konstanzer Chorgestuhl, Friederichshafen, 1949.
FISCHER, Rudolf, Heilige und Fratzen am Chorgestuhl der Klosterkirche Wettingen.
GREISCHEL, Walther, Der Magdeburger Dom, Berlin und Zurish: Atlantis-Verlag, 1939.
HABICHT, Victor Curt, "Das Chorgestuhls des Domes zu Bremen" in Repertorium fur Kunstwissenchaft. Bd XXXI, 1913. pp. 227-228.
HARlE, Franz, Das Chorgestuhl in Ulmer Munster. Aemin Vaas Verlag, Ulm, 1994
LEINUNG, Friedrich, Im Chor der Heiligen und Unheiligen, Cleves, 1985.
KOCH, Walter, Die mittelaltatliche chorgestuhl zu Magdeburg, Dresden, 1936.
LOOSE, Walter,
MRUSEK, Hans-Joachim, Drei Deutche Dome, Munchen: Hirmer Verlag, 1983.
NEUGASS, Fritz, Mitterlaltarliches Chorgestuhl in Deutschland. Heft 249. Strassburg, 1927.
PORSTMANN, Gisbert, Das Chorgestuhl des magdeburger Domes, Lucas Verlag, Berlin, 1997.
REINERS, Herbert, Die rheinischen Chorgestuhle der Fruhgotik, Strassburg, 1909.
SACHS, Hannelore, Die mitttelaltarlichen chorgestuhls in der Altmar und in Havelberg, Humbolt Univ, Berlin, 1961.
SCHINDLER, Herbert, Chorgestule, Munchen 1983.
SIEfERT, Hans, Das Chorgestuhls in Ulmer Munster, Konigstein am Taumis, 1958.
TACKE, Marlies, Die Wallfahrtskirche St. Maria Heimsuchung in Marienheide, Koln: Druck und Verlag Neusser Druckerei eund Verlag GmbH, 1987. Heft 312.
TIESCHOWITZ, Bernhard von, Das Chorgestuhl des Kolner Domes, Berlin, 1930.
WENTZel, Hans, Altargestuhl in Schleswig-Holstein in Vierlanden, Elmshorn, 1948.
WEYRES, W., Emporie und Intuition, Bemerkungen zu zwei Monschdarstellungen am Chorgestuhl des Kolner Doms. Kolner Domblatt 1975.
Espagne et Portugal
ARNAIZ y FREQ, A., "Ejemplo sobresaliente de arte colonial es la silleria de San Agust" in Artes Mexico 1974 21 179-80, 44-6.
BLOCK, Elaine C., "Iconography of Choir Stalls in Barcelona", The Profane Arts VI: 2, Automne, 1997, pp. 240-257.
KRAUS, Dorothy and Henry, Las sillerias goticas espanol, 1984.
LOPEZ-RIOS, Fernandez, Arte y medicina en las misericordias de los coros espagnoles, Junta de Castilla y Leon, consegeria de culture y bienestar social.
MARTIN RIBES, Jose, Silleria del coro de la Catedral de Cordoba
MATEO GOMEZ, Isabel, Temas profanos en la escultura espanola.
RAMIREZ DOMINGUEZ, J.A., "Notas para una estimacion de la satira religiosa en las misericordias de algumas sillerias de coro", R. Idea est (1975) 33 no130. pp. 109 -121.
RASCON Maximo - CABEZAS Norberto, El Coro de la catedral de Leon, Leon, Edilesa, 1994. 191 p.
SEBASTIAN, Santiago, "El coro de la catedral de Orihuela" :lectura 165.46 Se2
SMITH, Robert C., Cadeirais de Portugal. Lisboa: Livres Horizontale, 1968.
TEIJEIRA PABLOS, Maris Dolores, Las sillérias de coro en la escultura tardigotica espanola : el grupo leones, Leon : Universidad de Leon, 1999.
France
ABALLEA, S. et N. SCHATU, Les stalles savoisiennes de l'église paroissale d'Evian-les-Bain : oeuvre majeure du Gothique retrouvé en Savoie, Genève, 1991.
BLOCK, Elaine C.,
BOINET, Amédée, "Stalles de Gassicourt", Congrès archéologiques. 1919, pp. 237-247.
BUDIEUX, Roland, Stalles de la Trinité de Vendôme, 1978.
BUISSON, Marcel, Les stalles de la collégiale de Thil-en-Auxois, 1977.
CHARLES, Corinne, Stalles sculptées du XVème siècle, Genève et le duché de Savoie, Paris, Picard, 1999, 285p.
COURTENS A., Les stalles sculptées du XIVe au XVIe siècle, in :Gazette des Beaux-Arts, septembre 1962, p. 317-326.
DECHELETTE, Joseph, Les stalles peintes de l'église Saint-Philibert à Charlieu, Roannais illustré, 1886.
DOUAIS, Celestin, Les Stalles du choeur de Sainte Marie d'Auch, 1896.
DUBOIS, Quelques stalles d'églises normandes et picardes, Bull. des Amis des Monuments rouennais, 1912, p. 109-131.
DURAND, Georges, Monographie de l'église Notre Dame, cathédrale d'Amiens, Tome II: Mobilier et accessoires. Amiens-Paris, 1903. P. 50.
DURLIAT, MARCEL. REVIEW OF P. LACROIX ET ANDREE RENON, Pensée, image et communication en Europe médiévale. A propos des stalles de Saint-Claude, Bull Mon 152-II: 235-6, 1994.
DUVAL, A-T, Les Stalles de la cathédrale d'Amiens, 1843.
FLIGNY, Les Stalles gothiques d'Amiens, Archéologie et Histoire de l'Art t1:197-216.[?]
HUGONIOT, Jean-Yves, Propos sur les miséricordes du Berry (XIVe-XVII siècles), Cahiers d'Archéologie & d'histoire du Berry. No 119 Sept, 1944. Jalabert Bull Mon 1932.
JULIEN, Pascal, Les stalles de la cathédrale Saint-Etienne de Toulouse : un chantier exemplaire (1610-1613), Gazette des Beaux Arts.
KRAUS Dorothy and Henry, Le monde caché des miséricordes, Paris, Les éditions de l'Amateur, 1986, 263 p.
LACROIX, Pierre et Andrée Renon,
LANGLOIS, E-H. Stalles de la Cathédrale de Rouen, Rouen : Nicetas Periaux,1838.
LEME-HEBUTERNE, Kristiane,
MARTIN-CORTES Marie-Eve, Les stalles de la Cathédrale Sainte-Marie d'Auch: les parcloses, DEA, Université de Toulouse-le- Mirail, 3 vol.
PECHEREAU Marianne, Les stalles de l'église de Tibaes (Portugal), Maîtrise de l'Université de Poitiers, 1997.
PERCHERON, Rene et Ary SADOUL, Les stalles de la cathédrale de Vence, Vence: Editions Vie et Action, 1978.
PINEAU-FARGE, Les stalles de la Cathédrale Saint-Jean Baptiste à Saint-Jean-de -Maurienne, Paris X, 1996.
POREE, Chanoine, Les Stalles du Prieuré de Notre-Dame du Parc d'Harcourt, Caen: Henri Delesques, 1905.
The Profane Arts, périodique, New-York and Paris, Misericordia international, 1992.
PFULG Gérard, Les stalles de la cathédrale Saint-Nicolas de Fribourg, Fribourg, Méandre éditions, 1994, 67 p.
REGNIER, Louis, "Les Stalles de l'Abbaye de St. Victor", Bulletin Archéologique du comité des travaux historiques et scientifiques. 1922.
RENON A. et P. LACROIX, Pensée, image et communication en Europe médiévale: à propos des stalles de Saint-Claude à Besançon, Besançon, 1993.
RICHEMOND, France, Les stalles de Mortemart, Maîtrise de l'Université de Limoges, 1997.
RICHARD-RIVOIRE, M., « Stalles du Moyen Age et du XVIe siècles en Bourgogne », La Bourgogne, Etudes archéologiques, Dijon, 1984, pp. 197-216.
ROUDIE, Paul, Les Stalles du Chapitre de Saint-Chamant, Saint-Cernin et Saint-Illide, Société des Lettres, Sciences et Arts de la Haute Auvergne.
TOURTIER, Guy de, Les stalles de la cathédrale d'Amiens, Lyon, Lescuyer, s.d. s.p.
VAYSSIERE, A., Les Stalles de la cathédrale de Saint-Claude, Lons le Saunier, 1884.
Grande Bretagne
ANDERSON, M.D.,
BOND, Francis, Wood carvings in English Churches I: Misericords, London, Toronto, New York, 1910.
CHURCH, Rev. C.M., "The Prebend Stalls and Misericords in the Cathedral Church of Wells", Archaeologia LV (1897) pp 319-342.
GROSSINGER, CHRISTA.
HAYMAN, Richard, Church Misericords and Bench Ends Merlins Bridge, Dyfed Wales: CI Thomas and Sons, 1989.
MACCOL, D.S., "Grania in Church' or the Clever Daughter" in Burlington VIII:80-86, Nov 1905.
REMNANT, G.L., A Catalogue of Misericords in Great Britain, Oxford, 1969.
TRACY, Charles, English gothic choir-stalls, 1400-1540, Woddbridge, Boydell Press, 1990.
WOOD, Juanita, Wooden Images, Misericords and Medieval England, Madison, Fairleigh Dickinson university press, 1999.
Italie
BERTON, Robert, Les stalles de l'insigne collegiale de Saint Pierre et de Saint-Ours d'Aoste, Novarra, Italie, 1962.
BRIZZI, Giovanni, Il coro intersiato de l'Abbazia di Monte Oliveto
CORTESI, Bosco, Francesca Il coro intarsiato di Lotto e Capoferri per Santas Maria Maggiore in Bergamo.
GARATTONI, Giovanni, Il coro di San Pietro in Perugia.
Pays-Bas
COPPENS M.,
DUINEN van H.A., De koorbanken van de Grote-of Onze Lieve Vrouwekerk te Dordrecht, Primevara Pers, Leiden, 1997.
GOIRLE, Concordus van., De koorbanken van Oirschot, Eindhoven, 1951.
HABICHT, V. C., Die nedersachsischen Chorgestuhls, Estraburg, 1915.
HARREBONNEE, P.J., Spreekwordenboek der Nederlandsche taal 3 din, Utrecht, 1858-1870.
STUVAL, H., Koorbanken in Nederlandische kerken, The Hague, 1946.
VERSPAANDONK, JAJM.
WITSEN Elias J.S.,
Réalisation, corrections et ajouts : X. Fresquet, W. Müller, F. Piat.