Iconographie musicale dans les stalles médiévales
Sorbonne Université - IReMUS
Sorbonne Université - IReMUS
Liens
- Guides et références concernant les instruments dans la musique médiévale
- Arto Wikla's Early Music Pages
I am mainly interested in the so called "art music". I still keep my ears open to other genres, too. I play different types of European lutes; late renaissance and early baroque are closest to my heart. The most interesting period for me is around year 1600 - the time when late renaissance turned into early baroque. The extreme time limits for the types of lutes I play are 1500-1750.
- Instruments médiévaux
Quand à l'automne 1998, j'ai commencé à travailler sur ce site, mon but était de présenter les instruments que j'avais réunis depuis la fin des années 1970 pour jouer ces musiques du Moyen Age. Loin de moi l'idée d'une présentation exhaustive et scientifique! Des spécialistes n'ont d'ailleurs pas manqué de relever quelques erreurs dans mes propos. De plus certains instruments, même si leur sonorité est intéressante, présentent des caractères indéniablement fantaisistes ou anachroniques. Puis, au fil de rencontres, sur le Web ou ailleurs, j'ai compris qu'il y avait une demande pour en savoir plus sur ces instruments et sur les musiques qu'ils peuvent jouer. C'est pourquoi j'ai commencé à mettre en ligne toute la documentation que j'avais accumulée: fichiers .midi, photographies, fiches sur les instruments que je ne possède (malheureusement !!! ) pas, sur les possibilités de répertoire, (...)
- STRUMENTI
MUSICALI NELL'EUROPA CATTOLICA Durante l'invasione araba
L’invasione araba con il califfato Abbaside (750-850 ca) dilagò in Europa sino a conquistare le città di Siviglia, Toledo, Tolosa, Lisbona e le isole del Mediterraneo, in particolare Sicilia, Sardegna e Corsica. L’incontro e la successiva convivenza tra le popolazioni cattoliche ed ebraiche con i conquistatori islamici (che non imposero la loro religione) diede origine a varie categorie sociali: i mozà rabes (coloro che restarono fedeli alla loro religione di origine) e i muladies (ovvero quanti rinnegarono la propria religione convertendosi all’islam).
- The Crumhorn Home Page
The name of the Crumhorn comes from the German krumhorn (krummhorn, krumphorn), meaning curved horn (cf the older English 'crump', meaning curve, surviving in modern English in 'crumpled' and 'crumpet', a curved cake). The crumhorn, used in the 14th to17th centuries in Europe, had its origins in the bladder pipe, and the chanter of the bagpipes. It is wooden, with a cylindrical bore and a double reed that is covered by a wooden cap pierced by a raised slit against which the player's lips rest. Articulation is effected by the tongue stopping and opening this windway.
- The rebec project
I have been playing medieval and renaissance music for several years now, and was seeking to create a sound that was closer to the original than my present performance. Presently I am playing the majority our repetoire of mostly renaissance dance music on violin, which while both period in instrument and application of the instrument (the violin appeared sometime between 1540 and 1560 - but that's another discussion altogether), it was not really appropriate for a substantial portion of the music we played which predated the appearance of the violin.
- La chalemie
On classe dans la famille des chalumeaux ou chalémies (de calamus en latin : roseau) les instruments à anche double (dans une moindre mesure à anche simple) qui ne sont pas à l'orchestre « sérieux » occidental (éthnocentrisme oblige). Mais le nom de chalumeau a été donné a beaucoup d'instruments à vent à partir du XIIe siècle.
- Arto Wikla's Early Music Pages
- Iconographie musicale: Bases de données en ligne
- Enluminures
Coproduite par la Direction du livre et de la lecture et l'Institut de recherche et d'histoire des textes (CNRS), liés par un programme conjoint depuis 1979, la base Enluminures propose la consultation gratuite de plus de 80 000 images, sous forme de vignette et de plein écran, reproductions numériques des enluminures et éléments de décor de plus de 4 000 manuscrits médiévaux conservés dans une centaine de bibliothèques municipales françaises.
- British Library Image Online
Images Online gives you instant access to thousands of the greatest images from the British Library’s collections which include manuscripts, rare books and maps spanning almost 3000 years with material from every continent.
- The Digital Image Archive of Medieval Music -
DIAMM
Provides detailed information for all the known sources of European polyphonic music (from 800 - 1500 AD) and high-quality colour images of some manuscripts.
- Enluminures
- Associations, institutions et projets partenaires
- APEMUTAM : Association pour l'étude de la musique et
des techniques dans l'art médiéval
APEMUTAM regroupe des chercheurs spécialisés dans la musique et les techniques dans l'art médiéval. Ces chercheurs collaborent dans les domaines de l'iconographie sculptée et peinte, de la facture instrumentale, de l'organologie, de l'interprétation des programmes sculptés, de l'archéologie musicale, de la philologie, de la céramologie musicale, de l'histoire de l'art, de l'ethnomusicologie. Elle propose sur son site de mettre à la disposition du public des articles déjà parus et de faire connaître ses activités et ses projets. Elle est ouverte à l'ensemble des chercheurs qui travaillent sur le sujet.
- Centre de musique médiévale de
Paris
Voici un aperçu - très succint - de quelques-uns des instruments de musique utilisés au moyen-âge. Cette page a été préparée par Pierre Boragno, flûtiste (qui joue aussi bombarde et cornemuses), professeur au CNR de Versailles, et qui a participé, entre autres, à de nombreux concerts et enregistrements avec l'ensemble Alla francesca.
- Misericordia
International
Misericordia International has been established to further research and communication among scholars engaged in the study of medieval choir stall carvings and other profane arts of the Middle Ages. Our Society's fields of interest also cover the visual arts, music, dance and literature to the extent that they focus on the secular sphere.
- APEMUTAM : Association pour l'étude de la musique et
des techniques dans l'art médiéval
- Musicologie médiévale : Bases de données en ligne
- CANTUS: A Database for Latin
Ecclesiastical Chant
The purpose of CANTUS is to assemble and publish indices of the chants found in manuscript and early printed sources for the liturgical Office. Each record in the database represents one chant from a particular source. Details of the data formatting are listed in various places on this website. Since the inception of this project over a decade ago, it has been understood that a CANTUS index of a particular source will normally be used by a scholar who possesses a microfilm, a printed facsimile or digital images of that source (or access to the actual document).
- Cantus Planus : Online interactive databases for manuscript inventory and Saints’
Office repertory.
The following files are made available in accordance with the aims of the IMS Study Group Cantus Planus, which include the exchange of data in electronic form. They have been made as accurate as possible, but they have not in all cases been checked as rigorously as would be necessary for a traditional publication. They are rather in the nature of raw data which, it is hoped, will be useful for future chant research.
- Codices Electronici
Sangallensis
High-quality images of each folio for 251 medieval manuscripts in St. Gallen’s collection, accompanied by descriptions of each source.
- Corpus Antiphonalium
Officii - Ecclesiarum Centralis Europae
Comparative tables and searchable indices define the liturgical practice of the church institutions and local traditions in Eastern Europe.
- Cursus
Employs XML together with transformations through Extensible Stylesheet Language (XSLT), making medieval, Latin, liturgical data available on the Web.
- CANTUS: A Database for Latin
Ecclesiastical Chant