Musical iconography in the medieval choir stalls
Sorbonne Université - IReMUS
Sorbonne Université - IReMUS
David devant l'arche
Copyright - W. Muller - All rights reserved
Cite this scene
Scene n°872 - David devant l'archeMusicastallis - url: http://www.pm.paris4.sorbonne.fr/musicastallis - Musical iconography in the medieval choir stalls - F. Billiet, all rights, University of Paris Sorbonne - Paris 4. Date of consultation : 19-04-24. Quick links
Look up all the scenes for a criteria
16e siècle
Belgium
Brabant Flamand
Soliste
harpe
Pers. biblique
In order to see the pictures in full size, you must login...
Copyright - W. Muller - All rights reserved
Cite this scene
Scene n°872 - David devant l'archeMusicastallis - url: http://www.pm.paris4.sorbonne.fr/musicastallis - Musical iconography in the medieval choir stalls - F. Billiet, all rights, University of Paris Sorbonne - Paris 4. Date of consultation : 19-04-24. Quick links
Look up all the scenes for a criteria
16e siècle
Belgium
Brabant Flamand
Soliste
harpe
Pers. biblique
Scene n°872
Location : Eglise - Aarschot, Brabant Flamand (Belgium)
See all the scenes from this location : Eglise - Aarschot
Date : 1500
Type of support : Miséricorde SH 06
Location : Eglise - Aarschot, Brabant Flamand (Belgium)
See all the scenes from this location : Eglise - Aarschot
Date : 1500
Type of support : Miséricorde SH 06
Le roi David lâche sa harpe pour se prosterner devant l'Arche (Hypothèse E. Block)
Scène biblique
Musician(s): Soliste
- Pers. biblique jouant d'une harpe. Détail
-
- Nom : Pers. biblique
- Type : biblique
Organology:
Harpe gothique posée au sol.
Console à pointe centrale.
4 cordes gravées mal orientées
- harpe Détail
-
Instrument polyphonique
Famille des cordophones de type harpe
Caractéristiques de l instrument sur cette fiche
Index Sachs-Hornbostel : 322Cordes : 4
Iconology:
Bibliographical reference(s):
Les dorsaux des stalles d'Aarschot sont conservés à St Andrew's Church à Gatton en Angleterre.
• BLOCK Elaine, Corpus of medieval misericords: Belgium – Netherlands, Turnhout 2010, 231p. (Edited by Christel Theunissen, Jos Koldeweij & Frédéric Billiet), pp. 25-29.
• BORCHEGRAVE D’ALTENA, « Notes pour servir à l'étude des stalles en Belgique », Annales de la Société royale d'archéologie de Bruxelles, n°41, pp. 231-258, 1937.
• CUMPS J.-A., De koorbanken van de Onze Lieve Vrouwkerk te Aarschot, Tielt, 1978, Bijdragen tot de Geschiedenis van het Land van Aarschot, pp. 130-131.
• MAETERLINCK Louis, Le genre satirique, fantastique et licencieux dans la sculpture flamande et wallone, Les miséricordes de stalles (art et folklore), Paris, J. Schemit Libraire éd., 1910, 380p., pp. 151, 152, 155, 161.
• STEPPE J.-K., Wereld van vroomheid en satire : laat-gotische koorbanken in Vlaanderen, Kasterlee, 1973, p. 184.
Related scene(s):
Similar scenes
-
David
- 3 critére(s) en commun
- 16e siécle, Pers. biblique, harpe
-
David
- 3 critére(s) en commun
- 16e siécle, Pers. biblique, harpe
-
Roi David
- 3 critére(s) en commun
- 16e siécle, Pers. biblique, harpe
-
Roi David jouant de la harpe
- 3 critére(s) en commun
- 16e siécle, Pers. biblique, harpe
-
David
- 3 critére(s) en commun
- 16e siécle, Pers. biblique, harpe
-
David à genoux
- 3 critére(s) en commun
- 16e siécle, Pers. biblique, harpe